Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen
Bestellen
Betalen
Retourneren

Algemeen

Podonova is een online groothandel die alleen levert aan bedrijven. Dat betekent dat alle op deze website gepubliceerde prijzen exclusief 21% btw zijn. Ook de verpakkings- en verzendkosten.

Onze grondstoffen/materialen zijn ingedeeld in de onderdelen van de steun- en inlegzolen en andere elementen waar ze voor worden gebruikt. Het kan natuurlijk zijn dat je een product zoekt dat wij ergens anders hebben ingedeeld dan jij zou doen.

Kun je een product niet vinden op de pagina’s met categorieën? Dan kun je de zoekbalk bovenin naast onze bedrijfsnaam gebruiken.

Wellicht vraag je je af of wij naast een online vestiging ook een fysieke vestiging hebben. Dat hebben we niet.

Gelukkig kun je ons groeiende assortiment met alle prijzen en levertijden 24/7 en overal bekijken!

Voor orders tot €150 exclusief btw brengen we je €7,50 in rekening voor de verpakkings- en verzendkosten. Bestellingen boven dat bedrag worden gratis bezorgd.

Daar bedoelen we mee dat iedere klant bij ons dezelfde prijs betaalt voor een product. De prijs die op onze site staat en die iedere bezoeker van de site gewoon mag zien.

Wij maken geen prijsafspraken met individuele klanten waardoor de ene klant minder betaalt voor een product dan de andere klant. Dan moet de klant die geen korting krijgt ervoor betalen dat de andere klant wèl korting krijgt. Hoewel we weten dat Nederlanders van korting houden, vinden wij dat onduidelijk en niet eerlijk. Wij kunnen als online groothandel toe met een relatief lage marge. Dat voordeel geven wij graag door aan al onze klanten.

De enige korting die we wel geven is een korting van 3% op iedere bestelling die vooraf wordt betaald met iDEAL. De reden daarvoor kun je lezen op de pagina over betalen.

Bestellen

Nee. Wij zijn een online groothandel en leveren uitsluitend aan andere bedrijven die bij de Kamer van Koophandel staan ingeschreven. Bij elke eerste bestelling is het invullen van een kvk-nummer verplicht en wij controleren die gegevens voordat we die bestelling in behandeling nemen.

In onze webshop kun je snel en gemakkelijk het juiste product vinden en bestellen. Zoek het product, kies de gewenste leveringsvorm en aantal en klik op ‘bestel’. Kies vervolgens een betaalmethode en rond je bestelling af.

Je kunt kiezen om de bestelling te plaatsen met of zonder account. Wij raden je aan een account aan te maken maar dat hoeft dus niet.

Door je gegevens op onze site te bewaren, kun je de volgende keer wel sneller bestellen. Bovendien heb je met een account inzage in de facturen, je bestelhistorie en de status van een bestelling.

Podonova is een online groothandel, dus nee je kunt bij ons niet per e-mail of telefoon bestellen. Bestellingen kunnen uitsluitend via onze webwinkel geplaatst worden. Dit is heel makkelijk en snel te doen:

  • Zoek de producten die je wilt bestellen.
  • Vul het gewenste aantal in en klik op “in winkelwagen” om de producten in je winkelwagen te plaatsen.
  • Heb je alle producten gekozen die je wilt bestellen? Ga dan naar je winkelwagen en druk op “verder met bestellen”.
  • Vul je gegevens in en vul als je dat wilt een eigen bestelreferentie in voor je administratie.
  • Kies een betaalmethode en rond je bestelling af. Je kunt bij ons kiezen om een bestelling te plaatsen met of zonder account. En we hanteren geen minimale bestelwaarde.

Dat is voorlopig nog niet mogelijk omdat ons bedrijfspand en werkproces niet zijn ingericht om klanten te ontvangen of bestellingen te laten afhalen. Maar het zou zomaar kunnen dat het in de toekomst wel mogelijk wordt.

Alle standaardmaterialen en andere producten hebben we in principe op voorraad (uiteraard met uitzondering van producten die we speciaal voor jou hebben gemaakt). Daarvoor geldt op maandag tot en met donderdag voor 11.30 uur besteld = morgen geleverd. En op vrijdag voor 11.30 besteld = op maandag geleverd.

Maar niemand is perfect en wij dus ook niet. Dus het kan een keer gebeuren dat een product even niet in ons magazijn ligt. In dat geval vind je bij het product wat de levertijd is. Zijn we dat toevallig een keer vergeten te melden over een product dat je hebt besteld? Dan nemen we contact met je op over hoe je wilt dat we daarmee omgaan.

Voorlopig kun je op Podonova.nl bestellingen alleen in Nederland laten leveren. Binnen Nederland kun je de bestelling wel op een ander adres laten bezorgen dan dat op de factuur moet komen te staan. Wil je jouw bestelling niet op je factuuradres laten bezorgen? Dan kun je in het bestelproces een ander bezorgadres toevoegen, mits beide adressen in Nederland liggen.

Wil je als bedrijf vanuit een ander land dan Nederland iets bij ons bestellen? Laat ons dan aub even per mail weten welk product of producten je bij ons zou willen bestellen. Dan kijken we of we toch iets voor je kunnen betekenen.

Heb je een bestelling succesvol afgerond? Dan ontvang je per e-mail binnen 5 minuten een orderbevestiging met daarin ook meteen een pdf van de factuur voor je eventuele digitale administratie.

Heb je deze niet ontvangen, kijk dan of ons bericht toevallig in jouw mapje met ongewenste (reclame)mail terecht is gekomen.

Weet je zeker dat de bevestiging niet in die map zit? Neem dan aub via telefoon, app of mail even contact op met ons op om er zeker van te zijn dat we jouw bestelling hebben ontvangen.

Ja, als bedrijf kun je in onze webwinkel op rekening bestellen. Om gebruik te maken van betalen op rekening heb je wel een Podonova-account nodig. Bovendien moet je vanuit dat account minimaal één succesvolle bestelling hebben afgerond met betaling via iDeal. De minimale bestelwaarde voor bestelling op rekening is €100 exclusief btw.

Wil je – ondanks het feit dat je bij ons korting ontvangt bij vooruitbetaling via iDeal – na je eerste bestelling op rekening betalen? Dan kun je via e-mail die optie aanvragen en ontvang je vanaf dat moment eerst de producten en hoef je pas daarna te betalen. Na de verzending van de factuur krijg je 14 dagen de tijd om die te betalen.

In principe is het niet mogelijk een bestelling nadat je hem definitief hebt gemaakt te wijzigen of annuleren. We gaan namelijk direct aan de slag nadat we jouw bestelling hebben ontvangen.

Kom je er dezelfde dag voor 14 uur achter dat je iets wilt wijzigen aan je bestelling? Bel of mail ons dan even zodat wij kunnen kijken of er nog iets kan worden aangepast en er geen onnodige bezorgkilometers hoeven te worden gereden.

Je kunt de bestelling ook binnen 14 dagen na ontvangst terugsturen. De verzendkosten van een retour betalen wij voor je.

Je kunt (een deel van) je bestelling zonder problemen naar ons retourneren, mits de materialen ongebruikt zijn en je de retour binnen 14 dagen na ontvangst aanvraagt.

Kijk hier voor meer informatie over retourneren.

Als je een product wilt ruilen, dien je het product naar ons te retourneren. Wij storten vervolgens het geld van deze bestelling aan je terug zodat je zelf het juiste product kunt bestellen.

Betalen

De eerste keer dat je als bedrijf iets bij ons koopt kun je op 2 manieren betalen: via iDEAL of via Paypal. Als je de eerste keer hebt betaald via iDEAL komt daar als derde optie op rekening betalen bij.

Wij willen onze tijd en energie stoppen in onze klanten zo goed mogelijk bedienen met vertrouwde en nieuwe kwaliteitsmaterialen tegen lage prijzen aan ons assortiment toevoegen en leveren. Niet in debiteurenbeheer. Daarnaast hebben wij als ondernemers de afgelopen vijfentwintig jaar ervaren dat wij doordat we onze rekeningen razendsnel betalen, ons dat tijd scheelt en onze relatie met onze leveranciers zo goed is dat ze graag iets extra’s voor ons doen. Daar kunnen onze klanten van meeprofiteren.

Onze filosofie is dat als je iets inkoopt je toch moet betalen. Dus dan kun je het net zo goed meteen doen. Maar als jij daar anders over denkt of vooruitbetalen in jullie bedrijf niet kan en liever op rekening koopt, kan dat als vaste klant uiteraard ook.

iDEAL is voor Nederlandse webwinkels de snelste en goedkoopste online betaalmethode. Daarnaast kan praktisch elk Nederlands bedrijf hiermee betalen. Daarom ontvang je bij een voorafbetaling met deze betaalmethode 3% korting.

Kies je voor betalen met iDEAL? Dan word je doorgestuurd naar een nieuwe pagina van onze betaalpartner Mollie. Zij verzamelen alle online betalingen voor ons. Hun naam zie je dus staan in de omschrijving. Alle informatie die je vanuit deze pagina verzendt wordt versleuteld en is veilig. En als je wilt ontvang je meteen een betaalbevestiging per e-mail.

Heeft je bedrijf een PayPal-rekening voor online betalingen? Daarmee kun je bij ons ook betalen. Gezien de kosten die PayPal rekent aan webwinkels, krijg je dan echter niet de korting die je bij betalen met iDEAL krijgt.

Als je voor deze vorm van betalen kiest word je doorgestuurd naar de website van PayPal. Het enige dat je dan hoeft te doen, is met je PayPal account inloggen in hun beveiligde omgeving en de betaling te bevestigen.

Omdat praktisch elk Nederlands bedrijf kan betalen via iDeal of Paypal, en de kosten die creditcardmaatschappijen rekenen aan webwinkels hoog zijn, hebben wij niet voor deze betaalwijze gekozen.

Wil jij zaken met ons doen, maar het liefst met een creditcard betalen? Laat ons dat dan aub even weten. Als we meerdere aanvragen krijgen om credit card betalingen toe te voegen gaan we kijken of dat ook kan.

Als vaste klant kun je in onze webwinkel bestellingen van minimaal €100 op rekening kopen. Dat betekent dat je eerst de producten ontvangt en daarna betaalt. Na ontvangst van je bestelling heb je dan 14 dagen om te betalen. Let erop dat je het order- en factuurnummer altijd bij je betaling vermeldt. Anders kunnen wij de betaling niet herkennen.

Om gebruik te maken van betalen op rekening heb je een Podonova-account nodig. Bovendien moet je vanuit jouw account eerst minimaal één succesvolle bestelling afgerond hebben met iDEAL. Dat het met iDEAL moet is omdat we bij een betaling met Paypal wij niet al je gegevens kunnen zien en wij als online groothandel graag weten met wie we zaken doen voordat we iemand op rekening laten kopen. Als het binnen jouw bedrijf niet mogelijk is om een andere betaalmethode dan “betalen op rekening” te gebruiken, neem dan aub even telefonisch contact met ons op.

Lukt het niet om te betalen op rekening? Dat kan een van de volgende redenen hebben:

  • het totaalbedrag van je bestelling (minimaal € 100 excl. btw)
  • het aantal bestellingen dat je eerder bij ons geplaatst hebt
  • een of meer facturen die nog niet zijn betaald
  • een van je facturen is overgedragen aan een incassobureau
  • de kredietwaardigheid van jouw/jullie bedrijf

Heb je de indruk dat een betaling is geweigerd? Controleer dan eerst of de betaling niet toch is afgeschreven van je rekening. Is dit niet het geval? Controleer dan of je alle (bank of PayPal) gegevens juist hebt ingevuld.

Lukt betalen nog steeds niet, neem dan aub even contact op met onze klantenservice.

Retourneren

Ben je niet tevreden met onze producten? Of is (een deel van) je bestelling kapot of onvolledig bezorgd? Dan vinden wij dat vooral voor jou vervelend. Zolang je er geen gewoonte van maakt om spullen terug te sturen, mag je bij ons binnen 14 dagen gratis retourneren. Wij betalen dan ook de verzendkosten van je retourzending.

Bij retourneren geldt wel dat je ons retourproces moet volgen en dat de producten ongebruikt en onbeschadigd moeten zijn en (voor zover van toepassing) in de oorspronkelijke en onbeschadigde verpakking moeten zitten. Retourzendingen zonder vooraf aangevraagd retournummer kunnen wij helaas niet verwerken.

Ben je niet tevreden over een of meer bestelde producten? Stuur dan een mail naar retouren@podonova.nl. Vermeld daarin je ordernummer, welk product of welke producten je wilt retourneren en waarom je niet tevreden bent. Wij sturen je dan binnen enkele dagen een retournummer en de juiste informatie zodat wij jouw retour snel en juist kunnen verwerken.

Verpak wat je retour wilt sturen in onze oorspronkelijke verpakking of gebruik een andere stevige verpakking. Zet het retournummer dat je van ons hebt ontvangen op de buitenkant van je verpakking en stuur het naar:

Podonova.nl
Kraaivenstraat 23-10
5048AB  Tilburg

Zodra wij je retour hebben ontvangen, beoordeeld en verwerkt, krijg je van ons een creditfactuur en storten we binnen 14 dagen het betaalde bedrag terug op de bankrekening van je bedrijf.

Het is al vervelend genoeg om iets terug te moeten sturen omdat het niet goed is. Daarom nemen wij de ook de verzendkosten van je retour voor onze rekening.

Na ontvangst van je retour controleren we of die aan onze voorwaarden voldoet. Als dat zo is sturen we je een creditfactuur voor jouw en onze administratie. Binnen 14 dagen daarna wordt de betaling op je rekening gestort.