Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen
Bestellen
Betalen
Retourneren

Algemeen

Podonova is een online groothandel die alleen levert aan bedrijven. Dat betekent dat alle op deze website gepubliceerde prijzen exclusief 21% btw zijn. Ook de verpakkings- en verzendkosten.

Onze grondstoffen/materialen zijn ingedeeld in de onderdelen van de steun- en inlegzolen en andere elementen waar ze voor worden gebruikt. Het kan natuurlijk zijn dat je een product zoekt dat wij ergens anders hebben ingedeeld dan jij zou doen.

Kun je een product niet vinden op de pagina’s met categorieën? Dan kun je de zoekbalk bovenin naast onze bedrijfsnaam gebruiken.

Wellicht vraag je je af of wij naast een online vestiging ook een fysieke vestiging hebben. Dat hebben we niet.

Gelukkig kun je ons groeiende assortiment inclusief prijzen 24/7 en overal bekijken en kun je tussen 9 en pakweg 21 uur bellen.

Voor orders tot €175 exclusief btw brengen we je €8,50 in rekening voor de verpakkings- en verzendkosten. Bestellingen boven dat bedrag worden gratis bezorgd.

Daarmee bedoelen we dat iedere klant dezelfde prijs betaalt voor een product. De prijs die op onze site staat en die iedere bezoeker van de site gewoon mag zien. Wij kunnen als online groothandel toe met een relatief lage marge. Dat voordeel geven wij graag door aan al onze klanten.

Wij maken geen prijsafspraken met individuele klanten waardoor de ene klant minder betaalt voor dezelfde hoeveelheid van een product dan de andere klant. Dan moet de klant die geen korting krijgt ervoor betalen dat de andere klant wèl korting krijgt.

Wij kennen 2 soorten kortingen:

  1. Voor sommige producten bieden we staffelkortingen. Zo passen er precies 5 blikken lijm van 4 kilo in een doos. Omdat we graag efficiënt verzenden krijgt iedereen bij afname van een volle doos een beetje korting. Daarnaast hebben we een aantal klanten die digitaal gesneden 2D elementen in grote aantallen afnemen. Dat zorgt dat we deze in grote hoeveelheden in zakjes per 25 stuks produceren. Met staffelkortingen per 4 zakjes (100 stuks) voor iedereen.
  2. Daarnaast ontvang je 3% korting bij elke bestelling die je meteen afrekent met iDeal of Bancontact. De reden daarvoor kun je lezen onder het kopje ‘Betalen’.

Bestellen

Nee. Wij zijn een online groothandel en leveren uitsluitend aan (steun)zolen producerende en aanverwante bedrijven die bij de Kamer van Koophandel staan ingeschreven. Bij het aanvragen van een account is het invullen van een kvk-nummer verplicht en we controleren dat nummer.

Podonova is een online groothandel. Dus nee, je kunt bij ons niet per e-mail of telefoon bestellen. Bestellingen kunnen uitsluitend via onze webwinkel geplaatst worden. Dit is heel makkelijk en snel te doen:

  • Zoek de producten die je wilt bestellen.
  • Vul het gewenste aantal in en klik op “in winkelwagen” om de producten in je winkelwagen te plaatsen.
  • Heb je alle producten gekozen die je wilt bestellen? Ga dan naar je winkelwagen en druk op “verder met bestellen”.
  • Vul als je dat wilt een eigen bestelreferentie in voor je administratie.
  • Kies een betaalmethode en rond je bestelling af. Je kunt bij ons kiezen om een bestelling te plaatsen met of zonder account. En we hanteren geen minimale bestelwaarde.

Dat is voorlopig nog niet mogelijk omdat ons bedrijfspand en werkproces niet zijn ingericht om klanten te ontvangen of bestellingen te laten afhalen. Maar het zou zomaar kunnen dat het in de toekomst wel mogelijk wordt.

Bijna alle materialen hebben we op voorraad. Het meeste ligt zo in ons magazijn, maar voor onder andere EVA, 2D elementen, grondzoolpatronen en freesblokken kan het zijn dat we die eerst moeten splitten of snijden. Wij doen ons uiterste best wat je op maandag tot en met donderdag voor 11.30 uur besteld d volgende dag te leveren. En wat je op vrijdag voor 11.30 besteld op maandag.

Maar niemand is perfect, helaas hebben ook wij te maken met Covid en groeit Podonova soms sneller dan onze voorraden en wij aankunnen. Daardoor lukt het helaas niet altijd snel te leveren. Heb je een of meer materialen heel snel nodig? Bel dan aub even. Dan kunnen we kijken of het op voorraad ligt, weten dat je haast hebt en doen we ons best te zorgen dat jij niet zonder komt te zitten.

Via Podonova.nl kun je bestellingen in Nederland en in België laten leveren. Wil je als bedrijf vanuit een ander land iets bij ons bestellen? Laat ons dan aub even per mail weten welk product of producten je bij ons zou willen bestellen. Dan kijken we of we toch iets voor je kunnen betekenen.

Heb je een bestelling succesvol afgerond? Dan ontvang je per e-mail binnen 5 minuten een orderbevestiging met daarin ook meteen een pdf van de factuur voor je eventuele digitale administratie.

Heb je deze niet ontvangen, kijk dan of ons bericht toevallig in jouw mapje met ongewenste (reclame)mail terecht is gekomen.

Weet je zeker dat de bevestiging niet in die map zit? Neem dan aub via telefoon of mail even contact op met ons op om er zeker van te zijn dat we jouw bestelling hebben ontvangen.

Ja, als bedrijf kun je in onze webwinkel op rekening bestellen. Om gebruik te maken van betalen op rekening moet je vanuit je account minimaal één succesvolle bestelling hebben afgerond met betaling via iDeal of Bancontact. De minimale bestelwaarde voor bestelling op rekening is €100 exclusief btw.

Daarna kun je bij elke bestelling kiezen of je vooruitbetaalt met iDeal of Bancontact (met 3% korting) of achteraf. Na de verzending van de factuur krijg je 14 dagen de tijd om die te betalen.

In principe is het niet mogelijk een bestelling nadat je hem definitief hebt gemaakt te wijzigen of annuleren. We gaan namelijk direct aan de slag nadat we jouw bestelling hebben ontvangen.

Kom je er dezelfde dag voor 14 uur achter dat je iets wilt wijzigen aan je bestelling? Bel of mail ons dan even zodat wij kunnen kijken of er nog iets kan worden aangepast en er geen onnodige bezorgkilometers hoeven te worden gereden.

Je kunt de bestelling ook binnen 14 dagen na ontvangst terugsturen. De verzendkosten van een retour betalen wij voor je.

Je kunt (een deel van) je bestelling zonder problemen naar ons retourneren, mits de materialen ongebruikt zijn en je de retour binnen 14 dagen na ontvangst aanvraagt.

Kijk hier voor meer informatie over retourneren.

Als je een product wilt ruilen, dien je het product naar ons te retourneren. Wij storten vervolgens het geld van deze bestelling aan je terug zodat je zelf het juiste product kunt bestellen.

Betalen

De eerste keer dat je als bedrijf iets bij ons koopt kun je op 2 manieren betalen: via iDeal (Nederland) of Bancontact (België). Als je de eerste keer hebt betaald via iDeal of Bancontact komt daar als derde optie op rekening betalen bij.

Wij willen onze tijd en energie stoppen in onze klanten zo goed mogelijk bedienen met vertrouwde en nieuwe kwaliteitsmaterialen voor prettige prijzen. Niet in debiteurenbeheer. Daarnaast hebben wij als ondernemers de afgelopen vijfentwintig jaar ervaren dat wij doordat we onze rekeningen razendsnel betalen, ons dat tijd scheelt en onze relatie met onze leveranciers zo goed is dat ze graag iets extra’s voor ons doen. Daar kunnen onze klanten van meeprofiteren.

Onze filosofie is dat als je iets koopt je toch moet betalen. Dus dan kun je het net zo goed meteen doen. Maar als jij daar anders over denkt of vooruitbetalen in jullie bedrijf niet kan en je liever op rekening koopt, kan dat als vaste klant uiteraard ook.

iDeal en Bancontact zijn voor Nederlandse webwinkels de snelste en goedkoopste online betaalmethodes. Daarom ontvang je bij een voorafbetaling met een van deze betaalmethode 3% korting.

Kies je voor betalen met iDeal of Bancontact? Dan word je doorgestuurd naar een nieuwe pagina van onze betaalpartner Mollie. Zij verzamelen alle online betalingen voor ons. Hun naam zie je dus staan in de omschrijving. Alle informatie die je vanuit deze pagina verzendt wordt versleuteld en is veilig. En als je wilt ontvang je meteen een betaalbevestiging per e-mail.

Omdat praktisch elk Nederlands bedrijf kan betalen via iDeal en de kosten die creditcardmaatschappijen en Paypal rekenen aan webwinkels hoog zijn, hebben wij niet voor deze betaalwijze gekozen.

Als vaste klant kun je in onze webwinkel bestellingen van minimaal €100 op rekening kopen. Dat betekent dat je eerst de producten ontvangt en daarna betaalt. Na ontvangst van je bestelling heb je dan 14 dagen om te betalen. Let erop dat je het order- en factuurnummer altijd bij je betaling vermeldt. Anders kunnen wij de betaling niet herkennen.

Om gebruik te maken van betalen op rekening heb je een Podonova-account nodig. Bovendien moet je vanuit jouw account eerst minimaal één succesvolle bestelling afgerond hebben met iDeal of Bancontact. Dat is omdat graag weten met wie we zaken doen voordat we iemand op rekening laten kopen. Als het binnen jouw bedrijf niet mogelijk is om een andere betaalmethode dan “betalen op rekening” te gebruiken, neem dan aub even telefonisch contact met ons op.

Lukt het niet om te betalen op rekening? Dat kan een van de volgende redenen hebben:

  • het totaalbedrag van je bestelling (minimaal € 100 excl. btw)
  • het aantal bestellingen dat je eerder bij ons geplaatst hebt
  • een of meer facturen die nog niet zijn betaald
  • een van je facturen is overgedragen aan een incassobureau
  • de kredietwaardigheid van jouw/jullie bedrijf

Heb je de indruk dat een betaling is geweigerd? Controleer dan eerst of de betaling niet toch is afgeschreven van je rekening. Is dit niet het geval? Controleer dan of je alle gegevens juist hebt ingevuld.

Lukt betalen nog steeds niet, neem dan aub even contact op met ons op.

Retourneren

Ben je niet tevreden met onze producten? Of is (een deel van) je bestelling kapot of onvolledig bezorgd? Dan vinden wij dat vooral voor jou vervelend. Zolang je er geen gewoonte van maakt om spullen terug te sturen, mag je bij ons binnen 14 dagen gratis retourneren. Wij betalen dan ook de verzendkosten van je retourzending.

Bij retourneren geldt wel dat je eerst even moet laten weten (telefonisch of per mail) dat je iets wilt retourneren én dat de producten ongebruikt, niet versneden en onbeschadigd moeten zijn en (voor zover van toepassing) in de oorspronkelijke en onbeschadigde verpakking moeten zitten. Retourzendingen zonder vooraf aangevraagd retournummer kunnen wij helaas niet verwerken.

Ben je niet tevreden over een of meer bestelde producten? Mail of bel ons dan even om te vertellen welk product of welke producten je wilt retourneren en waarom. Verpak wat je retour wilt sturen in onze oorspronkelijke verpakking of gebruik een andere stevige verpakking. Dan regelen wij dat onze transporteur het weer bij je komt ophalen.

Zodra wij je retour hebben ontvangen, beoordeeld en verwerkt, krijg je van ons een creditfactuur en storten we binnen 14 dagen het betaalde bedrag terug op de bankrekening van je bedrijf.

Het is al vervelend genoeg om iets terug te moeten sturen omdat het niet goed is. Daarom nemen wij de ook de verzendkosten van je retour voor onze rekening.

Na ontvangst van je retour controleren we of die aan onze voorwaarden voldoet. Als dat zo is sturen we je een creditfactuur voor jouw en onze administratie. Binnen 14 dagen daarna wordt de betaling op je rekening gestort.